Okrągła kładka dla pieszych
ul. Grunwaldzka
35-068 Rzeszów
Opis
Kładka dla pieszych w Rzeszowie
Zrealizowana przez firmę Skanska, to przykład nowoczesnej inżynierii i przemyślanej urbanistyki. Jej unikalny, okrągły kształt oraz zastosowane wysokiej jakości materiały wyróżniają ją na tle innych tego typu konstrukcji w Polsce. Kładka, usytuowana nad skrzyżowaniem al. Piłsudskiego i ul. Grunwaldzkiej, znacząco poprawiła bezpieczeństwo pieszych oraz płynność ruchu samochodowego, eliminując konieczność przechodzenia przez jezdnię.
Podstawową zaletą tej inwestycji było oddzielenie ruchu pieszego od samochodowego. Dzięki temu rozwiązaniu kładka usprawniła przepływ ponad 20 tysięcy pojazdów dziennie, co znacznie odciążyło jedno z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w Rzeszowie. Przed budową kładki przejście przez al. Piłsudskiego było użytkowane przez około 1700 osób na godzinę w godzinach szczytu, co często powodowało opóźnienia i zatory.
Projekt kładki autorstwa MWM Architekci oraz Promost Consulting to konstrukcja wyróżniająca się nie tylko funkcjonalnością, ale i estetyką. Ciekawy okrągły ustrój nośny, podtrzymywany przez skośne podpory, oraz zastosowanie egzotycznego drewna azobe bongossi na nawierzchni kładki przyciągają uwagę. Azobe to wyjątkowo twarde i trwałe drewno sprowadzane z Afryki, odporne na zmienne warunki atmosferyczne, co czyni je idealnym materiałem na tego typu inwestycje.
Dzięki iluminacji świetlnej, kładka jest nie tylko praktyczna, ale także efektowna, zwłaszcza po zmroku. Elementy takie jak hartowane szkło w balustradach, eleganckie szyby windowe oraz unikatowy design sprawiają, że kładka stała się wizytówką nowoczesnej infrastruktury Rzeszowa.
Budowa trwała 16 miesięcy i obejmowała skomplikowane prace fundamentowe. W ziemię wbito 89 pali o długości 15 metrów, co zapewniło stabilność całej konstrukcji ważącej 776 ton. Skanska zadbała również o funkcjonalność, zapewniając dostęp do kładki poprzez windy, schody i pochylnię, co ułatwia korzystanie z niej wszystkim użytkownikom.
Mimo kilku drobnych problemów technicznych po otwarciu, takich jak awaria wind i oświetlenia, kładka spełnia swoją funkcję, eliminując zbędne przejścia dla pieszych i poprawiając płynność ruchu na jednej z głównych arterii miasta. Wprowadzenie nowych pasów ruchu na ul. Grunwaldzkiej, w tym lewoskrętów, dodatkowo ułatwiło komunikację, umożliwiając swobodne skręcanie w kierunku Przemyśla lub Krakowa.
Rzeszowska kładka jest pionierskim projektem w skali kraju i została uznana za jedną z najciekawszych inwestycji mostowych w Polsce w 2012 roku. Wyróżnia się zarówno nowoczesnym wyglądem, jak i praktycznym rozwiązaniem komunikacyjnym, podnosząc standardy infrastruktury miejskiej w Rzeszowie.