Kolejny rekord Bieszczadzkiej Kolei Wąskotorowej
Bieszczadzka kolejka wąskotorowa została wybudowana w 1898 roku. Na początku główne funkcje jakie spełniała był transport materiałów, głównie drewna. Pod koniec lat 30 – tych XX wieku rozpoczął się transport osób. Kolejka została oddana w zarząd lwowskiej dyrekcji PKP.
Od chwili budowy kolejka była intensywnie eksploatowana. W latach 1956-1980 kolejką przewieziono 2,4 mln m³ drewna oraz około 315 tys. ton materiałów. W latach następnych przewożono około 100 tys. m³ drewna i ponad 10 tys. pasażerów rocznie. Przewozy te po wybudowaniu drogi karpackiej biegnącej wzdłuż torowisk kolejki i wprowadzeniu wysokotonażowego transportu samochodowego zaczęły maleć. W okresie transformacji gospodarczej nastąpiła upadłość głównego odbiorcy drewna dostarczanego kolejką – Zakładów Przemysłu Drzewnego w Rzepedzi. Kierunki transportu drewna zostały zmienione.
Od 1996 roku kolejka zarządza Bieszczadzka Kolejka Leśna. W chwili obecnej Kolejka jest jedną z największych atrakcji turystycznych Bieszczad.
Każdy, kto wybiera się w Bieszczady i trafi w okolice miejscowości Cisna, na pewno usłyszy o słynnej „bieszczadzkiej ciuchci” czy też o „bieszczadzkiej kolejce”. Aby zaspokoić swoją ciekawość i przekonać się o tym, co w niej jest takiego wyjątkowego, najlepiej udać się do Majdanu k/Cisnej, gdzie znajduje się główna stacja Bieszczadzkiej Kolei Wąskotorowej.
W latach ubiegłych Kolejka średnio przewoziła 60 tys. osób rocznie. W roku 2009 został odnotowany rekord, liczba turystów wzrosła do 68 tys. Rok 2011 okazał się rekordowy. Kolejka odnotowała liczbę 73 tys. pasażerów.
Świadczy to o wzroście zainteresowania Bieszczadami. Dzięki szerokiej promocji regionu finansowanej w dużej mierze z funduszy Unijnych ten piękny region zaczęli odwiedzać turyści z kraju jak i zagranicy.
Zobacz także: noclegi Uherce Mineralne noclegi Solina noclegi Polańczyk noclegi Bieszczady